Dünya’nın en büyük uluslararası oyun ve e-spor fuarlarından bir tanesi olan Gaming İstanbul, 16 – 18 Haziran tarihleri arasında Prof. Dr. Kadir Topbaş Gösteri ve Sanat Merkezi’nde tekrardan on binlerce oyuncuyla buluşacak ve ülkemizin oyun ile e-spor dünyasının nabzı burada atacak. Biz de etkinliğin öncesinde, Gaming İstanbul’un ve Indieway’in kurucularından olan Meriç Eryürek ile bir röportaj yaptık ve merak ettiklerimizi sorduk.
Gaming İstanbul – Meriç Eryürek Röportajı
• İlk önce en klasik fakat röportajların olmazsa olmaz sorusuyla başlayalım. Bizlere biraz kendinizden bahseder misiniz?
Ben kendime yüzde 30 girişimci, yüzde 30 öğretim görevlisi, yüzde 30 yazar, %100 oyuncu diyorum. Gaming İstanbul ve Indieway etkinliklerinin, oyun ve espor sektörüne hizmet veren marka ve iletişim danışmanlığı ajansı Vardiya ‘Marka İşçileri’nin ve Türkiye-Hollanda merkezli PC-konsol oyun stüdyosu Upgrade Entertainment’ın kurucu ortağıyım. Yaklaşık 10 yıldır üniversitelerde öğretim görevlisiyim. Şu anda da Bahçeşehir Üniversitesi, İstinye Üniversitesi, Nişantaşı Üniversitesinde oyun tasarımı ve oyun pazarlama dersleri veriyorum. Bir de Pqueen, Pintipanda, Can Sungur’un menajerliğini yapıyorum. Bir de vakit bulursam kitap yazıp yayınlıyorum. Şimdilik iki tane yayınlayabildim. Tarumarname ve Tanrının Saati.
• Yakın zamanda geride bıraktığımız pandemi süreci, her şeyi etkilediği gibi oyun sektörünü de derinden etkiledi. GIST için nasıl bir süreçti?
Herkes için olduğu kadar zordu. Oyun etkinlikleri online olamıyor. Gördüğümüz gibi dünyadaki en büyük etkinlikler denediler ve başaramadılar. Oyuncular dünyanın zannettiği gibi asosyal, eve kapalı insanlar değiller. Aksine, 2000’lerin başından beri çok sosyal bir kitleyiz. Etkinliklerde buluşuyoruz. Bir yıl kendi kabilemi görememek kişisel olarak çok zordu. Bir yıl Gaming İstanbul’u yapamamak da finansal anlamda büyük zorluklar çıkardı. Ama dayandık. Bir oyuncu dayanır ve ilerler. Biz de ilerledik. 2022’de geri döndüğümüzde alıştığımız gibi 90.000+ değil, 53.000 kişi buluştuk, pandemi hala bir korkuydu. Ama bu yıl 100.000 ziyaretçiye geri dönebiliriz.
• Dünya’nın en büyük oyun etkinliklerinden birine ev sahipliği yapmak nasıl bir duygu?
Evinde olmak gibi. 100.000 oyuncu ve en sevdiğim yayıncılar buluşup oyun oynayıp eğleniyoruz. Herkes de bana ‘Witcher Abi’ diyor. Bu yıl benim yarattığım hyper-realistic hack’slash ARPG oyunumuz da ilk oynanabilir demosuyla GIST’de olacak. Bir oyuncu daha ne ister ki?
• GIST’in oyuncular üzerinde oldukça güzel anılar bıraktığına eminiz. Peki sizin etkinlikteki favori maceranız neydi?
Gaming İstanbul’u yarattığımız gece. Direktörümüz ve eşim Cevher Eryürek’le Rift’te progress guild’imizle raid yapıyorduk. Discord üzerinden biri de Gamescom’a gitmiş, onu anlatıyordu. Ben main tank’tım. ‘Biz neden yapmıyoruz böyle bir etkinlik, Almanya ve Çin arasında büyük bir oyun etkinliği yok’ diye düşündüm. Oyunu bırakıp kalktım. Cevher’e ‘Türkiye’de uluslararası bir oyun ve espor etkinliği yapar mıyız?’ dedim. ‘Yapmaz mıyız?’ dedi. Boss canımıza okudu, guild wipe etti, ama biz de sabah 04.20’de yatırımcımızdan onay aldık ve başladık.
• Bu yılki Gaming İstanbul’da bizi neler bekliyor?
Gaming İstanbul, her zamanki Gaming İstanbul. En yeni oyunlar orada olacak, en yüksek donanımlar, en sevdiğimiz yayıncılar, en kıskandığımız esporcular, en yetenekli cosplayerlar. 36 tane serbest geliştirici ekip olacak, Indieway’de buluşacaklar. Amerika, Avrupa ve Uzakdoğu’dan Türkiye’de geliştirilen oyunları değerlendirecek ve doğru buldukları projelere yatırım yapacak uzmanlar geliyor. Indieway’e Blizzard da dahil firmalardan konuşmacılar geliyor… On binlerce oyuncu geliyor… Gaming İstanbul içeriğini anlatmak zor, büyük bir etkinlik ve her yıl daha da büyüyor.
• Gaming İstanbul, Türk oyun sektöründe faaliyet gösteren markalar için ne gibi fırsatlar sunuyor?
Soruyla soruyla cevap vereyim: Markalar ağırlıklı olarak 14-35 yaş grubunda, yüzde 28’i kadın, her yıl oyun bilgisayarlarına, konsollara, her hafta özellikle gençlik ürünlerine milyonlarca lira harcayan 90.000+ kişilik, orta üzeri alım gücü ve orta üzeri eğitime sahip bir kitleyle başka nerede buluşabilirler? Aklıma fazla buluşma noktası gelmiyor 😊
• Genel olarak geleceğe yönelik hedefleriniz neler?
Gaming İstanbul için hedefimiz 300.000 ziyaretçi barajını aşmak ve dünyanın en büyük beş oyun ve espor etkinliği arasında girmek. Şu anda ilk sekiz içindeyiz. Kıtamızda ilk beş içindeyiz.
• Özellikle mobil oyunlar tarafında epey güçlü olan Türk oyun sektörü, yavaş yavaş PC tarafına kaymaya başladı ve şu anda 50’den daha fazla Türk oyunu geliştirilme aşamasında. Siz sektörümüzün bu geçişini nasıl görüyorsunuz?
‘Nihayet’ diyorum. Çok yetenekli insanlarımız ve stüdyolarımız var. Mobil çok yüksek gelir getiren, çok karlı bir alan, evet. Ama kalıcılık PC ve konsol alanında sağlanıyor. Ekosistem ve insan kaynağı PC ve konsol knowhow’ıyla güçleniyor. Bu gelişme gerçek ‘Türkiye oyun sektörü’ dediğimiz şeyin oluşmasını sağlayacak.
• Şu anda faaliyete geçen birçok yeni Türk oyun şirketi bulunuyor. Bu ekiplere vereceğiniz tavsiye ne olurdu?
Türkiye’de global ölçekte uzman birkaç gerçek profesyonel var. Onlara danışmadan işe başlamasınlar. Oyun fikirlerine aşık olmasınlar, şu anda bir haftada 300-700 oyun yayınlanıyor, rekabet çok yüksek, bir oyun projesine ilk adımdan itibaren satış ve pazarlama odaklı yaklaşmak zorundalar. Ve kendi pazarlamalarını yapmayı öğrensinler. Türkiye’de de dünyada da gerçekten oyun pazarlayabilen birkaç ajans var. Pazarlama öğrensinler ve zamanı geldiğinde bu ajanslarla çalışsınlar. Ne kadar büyük olursa olsun, ‘oyun ve espor pazarlama ajansı’ olmayan bir ajans oyununuzu öldürür. Oyuncular bambaşka bir tüketici segmenti.
• Son olarak sizin eklemek istediğiniz bir şey var mı?
16-18 Haziran’da Gaming İstanbul’da buluşalım? Orada devam ederiz 😊