PC’de iki büyük oyun platformu var. Şayet GOG, Ubisoft Connect, Rockstar Launcher veya Battle.net gibi diğer dijital oyun platformlarını saymazsak elimizde sadece Steam ve Epic Games Store kalıyor. Şu davayı bir merkeze alalım dedik. İyi polis ve kötü polisçilik oynayacağız. Neden bazı oyuncular Steam’den kopamıyor? Yazıya başlamadan önce görüşlerinizi yorumlarda belirtmeyi unutmayın lütfen.
İçindekiler
Steam neden bu kadar popüler?
Konuya şöyle bir giriş yapalım. Uzun bir zamandır hayatımızda olan ve oyuncuların sevdiği platformların başında gelen Steam, 12 Eylül 2003 tarihinden beri bizlerle birlikte. Half-Life ve Counter-Strike gibi yapımlarla hafızalara kazınmış olan Valve, internetin çok da yaygın olmadığı dönemlerde bu kararıyla oyuncuları biraz şaşırtmıştı. Özellikle ABD tarafında ilk testleri yapılırken oyuncuların büyük tepkisini topladı. Zira kutulu oyun satışları halen devam ediyor ve internet üzerinden fiziki olmadan oyun satın almak insanların aklına pek yatmıyordu.
Gel zaman git zaman, oyun kütüphanesi çok fazla genişledi ve firmalar fiziki basımlar yerine oyunlarını dijital odaklı çıkarmaya başladı. Oyuncuların çoğu el mahkum bir şekilde bu platforma geçiş yapıyordu. Çünkü çok bekledikleri bir oyun sadece Steam özelinde çıkıyordu. İşte hem tarihinden hem de bu tür sebeplerden dolayı Steam, günümüzün en popüler dijital oyun platformlarından birisi. Tabii sebepler bununla tükenmez, her oyuncunun sunabileceği farklı nedenler olacaktır ancak temel durumda yatan ilk sebeplerden birisi budur diyebiliriz.
Özellikle ülkemizde oyun fiyatlarının artmasıyla birlikte kullanıcı sayısında kayıp yaşasa bile halen zirvede oturmayı başarıyor. Bunun bir diğer nedeni ise kullanıcı kütüphanesi ve topluluk özelliği olarak söylenebilir;
1- Steam kütüphanesi
“Kütüphane” kavramı aslen Steam’den önce de var olan bir durumdu. Çünkü oyuncular, fiziki olarak bir oyun CD’si satın aldığında aslında kendi kütüphaneleri için bir yatırım yapıyordu. Oyunları oynamak ve deneyimlemek bir yana, yıllar boyunca bir kutu ve içerisindeki CD’nin raf üzerinde durması bu demek oluyordu. Steam ise oyuncuları dijital dünyaya evrilmeleri için iştahlandırmış olsa ki, dijital kütüphane ismini verebileceğimiz Steam Kütüphanesini kullanıcılara açmıştı.
Satın aldığınız oyunlar, ek paketler, müzikler ve programlar hep bu kütüphane içerisine giriyor. İstediğiniz oyunu dilediğiniz zaman indirebiliyor, oynayabiliyor veya kaldırabiliyorsunuz. CD ile arasındaki tek fark yükleme durumu olarak görülse bile aslında durum daha cazip bir hale evrilmeye başlıyordu. Oyuncular mağaza sayfasından oyun satın alarak bunları kütüphanesine eklemeyi çok sevmiş olmalılar ki, Steam’in popülaritesi günden güne artıyordu. Elbette kutulu oyun devri hemen son bulmadı. Halen daha günümüzde fiziki olarak oyun satın alan, oynamasa bile rafında durmasını isteyen (ben) binlerce insan var. Her şeyin dijital bir kütüphaneden ibaret olmadığını düşünenleriz bizler. Ancak günümüz çağındaki teknolojik ilerleyişe ayak uydurmak istediğimiz zaman sonumuz bu tarz dijital platformları tercih etmekten geçiyor.
2- Topluluklar ve aktiviteler
Steam’i Epic Games Store’dan ayıran en büyük özellikler topluluk sekmesi ve aktiviteler kısmı. Oyuncuların “sosyalleşme” olarak görebileceği bu 2 özellik, Steam kullanıcıların yarısından fazlasının aktif olarak uğradığı lokasyonlar. Topluluk kısımlarında binlerce ve hatta milyonlarca kişi oyunlar hakkında konuşmalar ve tartışmalar yapıyor, fikirlerini paylaşıyor, ekran görüntüleri sunuyor ve bazen oyun hakkında geliştiricilere sorular yöneltebiliyorlar. İşte bu sosyalleşme kavramı sayesinde Steam diğer platformlardan her zaman bir tık önde durmayı başarmıştır.
Sadece topluluk değil, aynı işlevi aktiviteler kısmı da çok rahat görebiliyor. Arkadaş olduğunuz insanlar hangi oyunları almış, oyunlarında hangi başarımları kazanmış veya halihazırda oynadığı oyunlardan hangi ekran görüntülerini paylaşmış gibi seçenekler arasında tekno-sosyalliğin suyuna bir ekmek banabiliyorsunuz. Ayrıca arkadaşlarınız ile sohbet edebileceğiniz ve onlarla bilgi paylaşımında bulunabileceğiniz, hatta onları farklı oyunlara davet edebileceğiniz arkadaşlık sekmesinden tutun atölye denen ve kullanıcıların oyunlar aracılığı ile bir şeyler oluşturup bunları yayınlamalarına değinmiyoruz bile.
2018 yılına kadar bu liderliğini sürdüren Steam, Epic Games Store’un 2018’de ortama girişiyle hafif bir çalkalandı. Thor’un çekicini kaldırmaya çok yaklaşmış Captain America gibi ortaya çıkan EGS, şimdilerde popülerliğini bir hayli arttırmış durumda.
Steam ve Epic Games Store arasından hangisini tercih edersiniz?
Şimdi tarihin tozlu sayfalarını bir kenara bırakıp günümüze geri dönme vakti. Oyuncuların birçoğunun, dijital bir oyun satın alırken genellikle Steam’i tercih ettiğini biliyoruz. Bu sadece ülkemizde değil, tüm Dünya’da genel olarak bilinen bir durum. Steam’in yukarıda bahsettiğimiz tekno-sosyalleşme kavramını henüz EGS içerisinde tam anlamıyla görebilmiş değiliz. Bu durum oyuncuları biraz Steam safında tutuyor dersek yalan olmaz.
Epic Games Store’un tercih edilmeme sebeplerinden bir tanesi ise kötü olarak nitelendirilen kullanıcı arayüzü ve oyun indirme durumlarındaki sorunlar. Kullanıcıların forumlarda ve diğer internet sitelerinde açtığı başlıklara ufak bir göz gezdirdiğimiz zaman, EGS’nin arayüzünün çok kullanışlı olmadığını görüyoruz. Kullanıcılar genel hatalardan ve kasmalardan dolayı uygulamayı kullanmak istemediklerini açıklıyor. Bir diğer sorun ise oyunları indirirken meydana gelen kapanma ve yavaş indirme sorunları. Forumlarda bu durumlar hakkında çözülememiş ve unutulmaya yüz tutmuş birçok konu olduğunu görebiliyoruz.
Peki Epic Games Store’un avantajları yok mu? Elbette var. Her hafta bazı oyunları ücretsiz olarak sunmak basit görünebilir ancak şirkete zarar olarak yansıyan bir durumdan söz ediyoruz. Yeni bir kitleyi kendine çekmek veya halihazırdaki kitleyi elinde tutmak adına bu tür hamlelerin yapılması gerçekten stratejik anlamda çok önemli. Ve başarılı oluyor aslına bakarsanız. Çünkü son dönemlerde oyuncular, Epic Games Store tarafından verilmiş ücretsiz oyunlar aracılığı ile birçok yapıma farklı bir gözle bakmaya başladı. Özellikle ülkemizdeki dalgalı ekonomik boyuta baktığımızda böyle bir hamle sadece Türkiye’de bile ciddi bir oyuncu kazancı demek olur.
Peki Steam bu duruma ne yaptı? Koca bir sıfır. Herhalde; “zaten oyuncular bizde, %5’imiz gitse bir kaybımız olmaz.” diye düşünmüş olacaklar ki, insanlara arada bir oyun vermek yerine çıkartma vermeyi tercih ediyorlar. Haliyle bu durum kullanıcıların Steam’den kopmasına neden oluyor. Hele ki yukarıda bahsettiğimiz ekonomik nedenlerden dolayı oyun fiyatlarındaki artışlardan sonra EGS’nin bir adım daha öne geçtiğini söylememiz doğru olacaktır.
İnsanlar kütüphanelerini bırakmak istemiyor
Yine forumlarda ve sosyal medya platformlarında denk geldiğimiz gönderiler içerisinde oyuncuların Steam kütüphanesini rafa kaldırmak istemediğini görüyoruz. EGS’ye geçip geçmemek değil mevzu, bir serinin devam oyunu çıktığı zaman o yapımı serinin olduğu yerden satın almak istemeleri. Bazı kullanıcılar ise ücretsiz oyunları yine EGS üzerinden almaya devam edeceğini, ancak satın alma işlemlerini yine Steam üzerinden yürüteceğini belirtiyor. Bu kullanıcıların 20 Kasım’dan sonra nasıl bir yol izleyeceğini elbet bilemeyiz ancak bu kavramı özümseyen çok fazla insan olduğunu belirtmemiz gerekiyor.
20 Kasım’dan sonra fiyatlarda neler olur?
Bildiğiniz üzere Steam, 20 Kasım‘dan sonra 2014 yılında getirdiği Türk lirası ile oyun alma dönemini tamamen rafa kaldırıyor. Oyunlar artık USD para biriminden satın alınabilecek ve bu yüzden fiyatların zorlayıcı bir seviyeye çıkması bekleniyor. EGS ise; “biz yeni gelmedik, geri geldik!” edasıyla Türk lirası desteği hakkında bir değişiklik yapacağını söylemedi. Gerçi yapmayacağını da söylemedi ancak eğer yapmaz ise, o zaman ülkemizde oyuncu sayısını bir hayli arttıracak demektir. Nitekim Steam üzerinde 1.000 TL olan bir oyunun EGS’de 300 TL olması oyuncuların Valve ve dijital dehasından uzaklaşması anlamına geliyor. Peki 20 Kasım’dan sonra fiyatlar artsa bile ben halen Steam’de kalırım, elimi EGS’ye sürmem diyenler var mı?
Yazımızın sonuna gelmişken sizlere tekrar sormak istiyoruz; sizce Epic Games mi daha iyi yoksa Steam mi? Siz oyun satın almak istediğinizde hangi platformları tercih ediyorsunuz? Veya bunlara bir yanıt vermek istemiyorsanız; sizce bazı kullanıcılar oyunlarını neden sadece Steam’den almak istiyor? Yazıda değinmediğimiz veya atladığımız bir yer var ise görüşlerinizi bizler ve okuyucular ile paylaşabilirsiniz!