Bu tür oyunlara neden kanımın pek ısınamadığını çok daha iyi anlamış bulunuyorum. Ağır tempo, yavaş işleyiş ve zorlu yapay zeka sistemi. Six Days in Fallujah, bu üç temelin kesiştiği ve oyuncuyu adeta öksüz yetim gibi ortada bıraktığı bir atmosfere sahip. Erken erişimde olmasından dolayı görülebilen hatalar dışında “Zordur benim göbek adım!” diyenlerin yeni durağı olabilecek potansiyelde.
Six Days in Fallujah neden bu kadar tartışılıyor?
Bildiğiniz üzere oyun ilk duyurulduğu zaman alevli tartışmaların ortasında kalmıştı. Öyle ki, birden fazla geliştiricinin değiştiği, çalışanların işi yarım bıraktığı ve oyuncuların tepkisi yüzünden karanlığa dönük bir yapım olarak görülüyordu. Peki nedir bu tartışmalar?
2004 yılında Amerika Birleşik Devletleri’nin Irak’ı işgali esnasında yaşanan Felluce muharebelerini baz alan oyun, burada bizlerden Amerikan askerlerini kontrol etmemizi istiyor. Söz konusu olan savaş, en kanlı savaşlardan birisi olarak görüldüğü için özellikle Orta Doğu tarafında pek hoş karşılanmayan bir atmosfere sahip. Kısacası oyun bizlerden; “Amerikan ordusunun gücünü gösterin!” temasını işlememizi istiyor. Fakat ben burada bahsi geçen konuyu bir tarafa bırakıp tamamen oynanışa ve atmosfere yönelik söylemlerde bulunmak istiyorum.
Evet, belki hoş karşılanmayan ve gerçek anlamda tartışma yaratabilecek bir yapım olduğu aşikâr ancak sadece “Oyun” gözüyle bakacak olursak fena sayılmayan bir iş var ortada. Fakat taktiksel olarak nitelendirilse bile içerisinde henüz taktiğin “T” si bulunmuyor maalesef. Tabii bu durum şimdilik erken erişimde olmasından kaynaklı. Şimdi, biraz daha derinlere inelim;
Erken erişimde neler sunuyor?
Six Days in Fallujah şimdilik sadece bir oyun modu destekliyor. Fireteam Missions olarak adlandırılan bu mod içerisinde isterseniz tek başınıza -ki asla önermiyorum- isterseniz 3 farklı arkadaşınız ile birlikte oynayabiliyorsunuz. “Benim arkadaşım yok ki :(” diyenler için ‘Matchmaking’ eşleştirme sisteminin yer aldığını da söyleyeyim. Henüz erken erişimde olmasından dolayı sadece bu oyun modu açık. Hikaye görevini oynayabileceğiniz Campaign ve Operator Missions oyun modları henüz erişilebilir değil.
Fireteam Missions kısmında oynadığım kadarıyla 2 farklı senaryo çeşidi bulunuyor. Oyuna her girdiğinizde değişen bu senaryoları oynamak zorundasınız. Bir tanesi, askeri konvoyu korumakla alakalı. Bir diğeri ise uzak mesafedeki keskin nişancıdan korunarak bir evi temizlememiz gereken türden. Fakat bu oyuna başlamadan önce mutlaka 2 veya 3 kez antrenman modunda kendinizi eğitmenizi tavsiye ediyorum. Neden 1 değil? Çünkü oyun gerçek anlamda zor. Ayrıca oyuncunun elinden tutmayan bir yapıya sahip olduğu için kesinlikle antrenmanı oynamanız gerekiyor.
Oyuna başlar başlamaz kafanıza yiyeceğiniz bir roket ile yere serilirseniz sakın şaşırmayın. Veya henüz daha ilk adımlarınızı atmışken bir keskin nişancı tarafından vurulmaya hazır olun. Oyun haritası, sürekli olarak değişkenlik gösterdiği için rakip askerlerin konumları da sürekli değişiklik gösteriyor. Prosedürel olarak karşınıza çıkan savaş alanları ise genellikle yıkılmış binalardan oluşuyor. Haritaların böyle oluşmasının ana nedeni ise savaş atmosferini ve yanında getirdiği gerilimli belirsizliği hissettirebilmek. Bence bunu iyi başarıyor. Harita çok büyük değil fakat içi gerçekten keskin alanlarla dolu. Her köşe başından fırlayabilen düşmanlar size zorlu anlar yaşatacaktır.
Şurada daha önce Squad’ı, şurada ise daha önce Ready or Not’ı ekipçe inceleme fırsatımız olmuştu. %100 karşılaştırmak yanlış olur elbette ama Six Days in Fallujah bana göre bu iki oyundan çok daha zor. Bu durumu şöyle açıklayabilirim; Squad, büyük haritalardan oluşan ve bölük tabanlı bir oyun. Taktik üretmenin gerçekten elzem olduğu ve 30-50 kişilik sunucularda oynamanız gereken bir yapım. Ayrıca ölseniz bile belirli alanlarda doğma şansınız da bulunuyor. Ready or Not ise daha küçük ve prosedürel olmayan haritalardan oluşuyor. Geniş alanları kontrol etmeniz gerekmediği için 4 kişiyle oynarken biraz daha sakin olabiliyorsunuz. Six Days in Fallujah ise sizi adeta cehenneme doğru itiyor. Ortalama büyüklükteki bir haritaya 4 kişi bırakılıyorsunuz. Rakip askerlerin nerede olduğu belli değil. Harita sürekli değiştiği için çevreyi ve konumları ezberlemenin imkanı yok. Ortalama haritadaki değişken bina modellemeleri sebebiyle düşmanların hangi köşelerden çıkabileceğini bilemiyorsunuz.
Taktik kurma yok denecek kadar az ama yapay zeka iş görür
Evet, oyunda bence böyle bir sorun var. En azından erken erişim süreci bitene veya diğer oyun modları açılana kadar. Ki muhtemelen hikaye modunda güzel bir taktiksel deneyim bizleri bekliyor olacaktır. Ancak Fireteam Missions kısmında taktik kurmak ve bunu uygulamakla alakalı pek olumlu sözler söyleyemem. Eğer takım arkadaşlarınız konuşmuyorsa, mikrofonları kapalıysa veya doğru bildirimler vermiyorsa ayvayı yediniz demektir. Öyle tek başınıza ‘Rambo’ gibi etrafa sıka sıka ilerleyemiyorsunuz maalesef. Herhalde gaz bombası atıp düşmandan saklanarak ilerlemek “Üst düzey” bir taktiksel anlayış olarak sayılsın diye düşünmüş geliştiriciler. Yapay zeka ise fena değil ama sizin kurduğunuz muazzam taktikler (!) pek karşılık veremiyorlar.
Yapay zeka demişken, evet yukarıdaki son cümleme rağmen ben biraz beğendim. Oyunu deneyimleyen çoğu kişiye göre yapay zekanın şu aşamada güzel bir iş çıkarttığını düşünüyorum. Belirli başlı sorunlar dışında nerede konum almaları gerektiklerini çok iyi biliyorlar. Eğer tek başınıza kaldıysanız bazen toplu halde üzerinize doğru odaklanıyorlar. Çıt çıkarmadan girdiğiniz evde bile sizi duydukları anda yardım çağırıyorlar ve kapı-duvar fark etmeden size ateş etmeye başlıyorlar. Ayrıca asla gövdeye veya bacağa değil, sürekli göğüs üstü çalışıyorlar. Bu sebeplerden dolayı yapay zeka kısmı hoşuma gitti diyebilirim.
Aslında çok fazla uzatmanın manası şimdilik pek yok. Neticede Six Days in Fallujah henüz erken erişim aşamasında ve her ne kadar tartışma konusu olan bir atmosfer düzeyine sahip olsa bile zorlayıcı bir askeri simülasyon deneyimi sunabildiğini söylemek gerekli. Ama şimdilik Arma veya Squad tadında bir oynanış beklenmesi hayal kırıklığı olur. Gelişmesi için yapılması gereken çok şey var. Oyun içi hataların düzeltilmesi gerek, çökmelerin ve oyundan atmaların durdurulması gerek. Optimizasyon konusunda da birkaç sorun çözüldüğü zaman oynanabilir bir yapıya bürünebileceğini söyleyeyim.