Hayatta kalma oyunlarına yeni bir soluk getirmesini beklediğim, umduğum fakat umduğumu bulamadığım Winter Survival Erken Erişim incelemesine hoş geldiniz dostlar. Türe yeni bir bakış açısı getireceğini sandığım ancak elimin boş döndüğü bir macerayı anlatmak istiyorum sizlere. Hazırsanız, başlayalım;
Winter Survival oldukça klasik bir yapım
Duyurulduğu zamandan beri beklediğim ve gerçek anlamda farklı bir yapı sunacak sandığım Winter Survival beni gerçekten hayal kırıklığına uğrattı. The Long Dark, The Forest ve Sons of the Forest gibi yapımlarla çabucak kıyaslayabileceğiniz bu oyun, ne kendi başına bir yenilik sunuyor ne de oyuncuyu meraklandıran unsurlar vadediyor. Klasik ve klişe bir hayatta kalma oyunu olarak görebileceğiniz Winter Survival, çok büyük oyun içi hatalara sahip ve henüz Erken Erişim sürecinde olduğu için önünde çok yol var.
Oyunda şu an için sadece tutorial ve ilk bölüm var. Erken Erişim sürecinde çıkacağı için diğer bölümlerin daha sonra gelmesi planlanmış. Tutorial ve ilk bölüm kısmını yaklaşık olarak 2-3 saat içerisinde bitirebilmeniz mümkün. Öte yandan “sonsuz” olarak çevirebileceğimiz bir diğer oyun modunda ise hikayeye bağlı olmadan hayatta kalmaya çalıştığınız bir yapı benimseniyor. Ancak hikaye tarafına odaklanacak olursak bir hayatta kalma oyununda ne olması gerekiyorsa onu size sunuyor diyebilirim. Mount Washington Eyalet Parkı’nda geziye çıkan bir grup arkadaşın başına gelen olaylardan sonra bölünmek zorunda kalmasını konu ediniyor hikayesi. Elbette bizim karakterimiz de daha önce bu tür olaylara karışmamış ve karnı burnunda eşini evde bırakıp “nereden geldim ben buraya!” şeklinde naralar atan bir abimiz.
Grubun bölünmek zorunda kaldığı ve oyunun geri kalanında yalnız başımıza kaldığımızı anladığımız o andan sonra tabii her şey klişeleşmeye başlıyor. Aslında hikayeye biraz sinematik unsurlar eklemeye çalışmışlar ve bu duruma heyecan dozu bakımından göz atarsak fena olmamış diyebilirim. Ancak büyük bir beklenti sahibiyseniz hayal kırıklığı yaratacağını söylemem gerekiyor. Öte yandan hikayenin şimdilik yayınlanan kısmının da pek bir yetersiz olduğunu belirtmem lazım. Yani ileri güncellemelerde gelecek senaryo devamlılığında bu konuya yorum yapmak çok daha mantıklı olacaktır.
Kendince bir şey katmadığını hissettim
Senaryo kısmını bir kenara bırakacak olursak oyunun kendi başına yaptığı ve türe getirdiği bir yenilik yokmuş gibi görünüyor. Aslında bu tür bir hayatta kalma oyununun nasıl yenilik sağlayacağı merak konusu ancak insan oynarken yine de farklı ve oyuna has birtakım şeyler görmek istiyor açıkçası. Oyun içerisinde klasik olarak açlık, susuzluk ve uyku durum efektleri yer alıyor. Buna ek olarak travma sistemi ve koku sistemi gibi efektler de mevcut. Oyun içerisinde belli bir süre sonra kokmaya ve etraftaki kurtlar tarafından çok daha rahat bir şekilde bulunmaya başlıyorsunuz. Bunu da çeşitli minik göllerde yıkanarak giderebiliyorsunuz. Travma sistemi ise bence şu an için pek efektif olmayan veya en azından oynarken pek bir artısını görmediğim sistem olarak gösterilebilir.
Oyun içerisinde aç kaldığınız, susuz hissettiğiniz veya çok uykusuz gezdiğiniz zaman travma sistemi devreye giriyor. Bu travma mekaniği %100 seviyesine ulaşmaya başladığı zaman etrafta çeşitli halüsinasyonlar görmeye, kendi kendinize konuşmaya veya farklı sanrılar yaşamaya başlıyorsunuz. Karakterimiz biraz çıt kırıldım olduğu için azıcık susuz kalsa bile bu travma sistemi aşırı şekilde yükselmeye ve etrafta hiç var olmamış geyik, kurt gibi hayvanları görmeye başlıyorsunuz. Oyunun en başında bu travmatik durumun size nasıl bir etki göstereceğini ise kendiniz seçebiliyorsunuz. İşte bu sebeple oyunda yer alan bu sistemin çok bir artısını gördüğümü söyleyemem açıkçası.
Öte yandan karakter animasyonları da feci şekilde yavan hissettiriyor. Ağaç kesmek veya kurtlarla savaşmak gibi bir hayatta kalma oyununun ana unsurları bile pek iyi işlenememiş maalesef. Güncellemeyle falan da kurtarılacak bir iş gibi durmuyor açıkçası. Yani ağaç kesmenin bu kadar kötü bir animasyonla birleşmesini ben beklememiştim açıkçası.
Erken Erişimde ancak oynanamaz bir durumda
Neden mi? Çünkü dakika başı çöken bir oyun var karşınızda. Ayrıca oyun içi hatalarıyla birlikte de sanki hiç test aşamasından geçmemiş gibi hissettiriyor. Mesela envanterinize bir eşya aldınız ve birkaç gezinmeden sonra o eşyayı kullanmak istediniz, envanterinizi açtığınızda içine aldığınız eşyayı bulamıyorsunuz. Nesnenin görseli yüklenmemiş bir şekilde envanterin alakasız bir köşesinde yer alıyor ve el yordamıyla şansa bala bulmaya çalışıyorsunuz. Ancak sorun burada da bitmiyor. Bulduğunuz eşyayı kullanmak veya envanterinizden atmak istediğiniz zaman ise oyun çöküyor. Bu durum her an yaşanmasa bile oyunun genelinde böyle bir sorun olduğunu belirtmem lazım.
Kayıt sisteminde de gözle görülür bazı sorunlar mevcut. Oyunu kayıt etmek istediğiniz zaman ya uyumanız ya da yatağın yanına giderek “kayıt” tuşuna basmanız gerekiyor. Ancak oyunu kaydettikten kısa bir süre sonra çökme problemi ile karşılaşırsanız o zaman büyük bir sorun var demektir. Çünkü oyuna tekrar girdiğinizde karakterin susuzluk, açlık veya uyku durumu gibi efektlerin yerinde saydığını, ama kayıt almadan hemen önce yaptığınız aktivitelerin kaybolduğunu göreceksiniz. Çökme problemi dışında böyle bir sorunla karşılaşmıyorsunuz ancak örnek vermem gerekirse başıma şöyle bir olay geldi;
Senaryo modunda kaybolan arkadaşlarımı bulabilmem için benden büyük bir ateş yakmam isteniyor. Bunun için büyükçe bir odun yığını, taş ve çalı gibi klasik nesnelere ihtiyacım var. Hepsini topladıktan sonra önce kayıt aldığım kulübenin içerisinde son yemeğimi yedim ve ateşi yakmak için görev lokasyonuna doğru ilerlemeye başlarken oyunumu çöktü. Korktuğum şey başıma gelmez sandım ama evet, geldi. Oyuna girdiğimde sanki hiç kayıt alınmamış gibi elimde yediğim yemekle birlikte en son durduğum yerde duruyordum ve envanterimde topladığım tüm görev nesneleri gitmişti. Kayıt yükleme menüsüne baktığımda ise çökmeden önce alınan son kayıt duruyordu ve ona geri döndüğümde ise henüz yemek yememiş halim karşıma gelmişti. Ancak envanterimdeki eşyalar yine yoktu.
Bu tarz küçük bir örnek vererek oyundaki ana sorunu sizlere anlatmak istedim. Aynı durum birçok kez başıma geldi ve haliyle bu durum beni oyundan soğutmaya yetti. Zar zor ilk bölümü bitirdim ve muhtemelen Erken Erişim sürecinden çıkana kadar da tekrar girmeyi düşünmüyorum. Öncelikle bu hataların düzeltilmesi ve oyuna daha çeşitli şeylerin eklenmesi gerek diye düşünüyorum.
“Şimdilik” son sözlerim
Şimdilik diyorum çünkü yukarıda da belirttiğim gibi oyun henüz Erken Erişimde. Yani önünde çok yol var ve geliştirici ekip gelen geri dönüşleri ciddiye alıp oyuna irili ufaklı güncellemeler getitirse belki o zaman oynanabilir bir yapıma bürünebilir. Ancak şu süreçte ne keyif verici ne de parasını hak ediyor diye düşünüyorum. Yine de türü seviyorsanız radara almakta fayda var. Şayet The Long Dark veya The Forest gibi yapımları silip süpürdüyseniz onlara güzel bir alternatif olabilir. Ancak potansiyelini harcamaması gerekiyor ve dediğim gibi güncelleme alarak daha iyi bir konuma yükselmesi gerekiyor.
Bu oyun, PC platformunda incelenmiştir. Oyunun inceleme kodu, Keymailer tarafından sağlanmıştır.